معرفی دانشکده - دانشکده گردشگری
معرفی دانشکده
دانشکده میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در سال 1389 در سفر سوم هیات دولت با توجه به شرایط استان به ویژه غرب استان به دلیل حضور گردشگران خارجی و داخلی و برای تقویت صنعت گردشگری به تصویب رسید تا آن که در سال 1392 با پذیرش دانشجو در دو رشته آغاز به کار کرد. این دانشکده در حال حاضر با 5 رشته کارشناسی و 3 رشته کارشناسی ارشد به فعالیت خود ادامه میدهد.
اهداف دانشکده
در حال حاضر این دانشکده با تکیه بر توان فکری و عملی و خلاقیت بالای اعضای هیأت علمی، مدیران و کارشناسان، مصمم است در زمینه توسعه رشتهها و مقاطع تحصیلی دانشکده و نیاز موردنیاز جامعه آینده گام بردارد. این دانشکده به دنبال توسعه آموزش جامعه محور و تربیت دانشجویانی است که علاوه بر داشتن تخصصهای علمی بالا، دارای قدرت کارآفرینی، خلاقیت و نوآوری بسیار بالایی بوده و از انگیزه و تعهد اخلاقی و مسئولیتپذیری ممتازی نسبت به جامعه بشری برخوردار باشند.رسالتهای این دانشکده در ابتدا در راستای پاسخگویی به نیازهای جامعه و فراهم نمودن امکان ادامه تحصیل متقاضیان در رشتههای حوزه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در سطح استان مازندران و کشور مطرح گردید؛ لیکن به تدریج جایگاه خود را در عرصه فعالیتهای دیگر نظیر تحقیقات و امور مشاوره پیدا نموده است.
با توجه به اهداف و جهتگیریهای کلان دانشگاه مازندران و همچنین ماهیت وجودی دانشکده و درنظر گرفتن جوانب مختلف و قرارگرفتن در مراحل رشد و توسعه، این دانشکده برای تأمین اهداف کلان و تحقق چشمانداز، رسالت خود را چنین تعریف مینماید:
احیاء و اشاعه فرهنگ اصیل ایرانی و اسلامی.
فراهم نمودن بستر مناسب برای تربیت متخصصان حرفه ای و کارآمد و متعهد مورد نیاز جامعه وکمک به حل مسائل و مشکلات و رفع نیازهای پژوهشی و مشاوره ای، در حوزه های تحقیقی مربوطه.
در این راستا اهداف خود را بر محور ها ذیل تنظيم كرده است:
كمك به تجهيز و تامين نيروي انساني متخصص مورد نياز كشور.
تربيت اعضاي هيات علمي و محققان مؤمن و متعهد به انقلاب اسلامي در رشتههاي مورد نياز دانشگاهها و مراكز آمـوزش عالي، تحقيقاتي و سازمانهـاي اجرايي، اداري كشور به منظور ارتقـاي كيفيت علمي آموزشي و پژوهشي و كمـك به گسترش دانش حوز میراث فرهنگی و گردشگری و تحول اساسي در زميـنههاي هنـرهاي سنتی به ويـژه رشد و توسعه مبـاني هنـر اسلامي.
گسترش و تعميم امكانات منـطقهاي از طـريق همـكاريهاي علمي و مشاورهاي با سازمانها و شركتها در جهت ارائه دستاوردهاي علمي و فنآوريهاي كاربردي.
راهبردهای منتخب دانشکده
تقويت فرهنگ ايراني و اسلامي در محتوای برنامه های آموزشی
تجهیز و توسعه فضاي فیزیکی
جذب هدفمند نیروهای متخصص و اعضاء هيات علمي کارآمد به لحاظ تخصصی
ایجاد بستر مناسب جهت ارتقاء سطح علمي و تخصصي کارکنان و اعضاء هيات علمي
ساماندهي فعاليتهاي اجرایی و پژوهشي اعضاي هيات علمي دانشكده
تنوع بخشی و افزايش مستمر و پايدار منابع مالي دانشكده
تقویت ارتباط دانشكده با دانشگاههای معتبر (در سطح ملی و بین المللی)، سازمانها و نهادهای خصوصی و عمومی
جهتدهی برنامههای آموزشی به منظور تربیت نیروهای خلاق، متعهد، متخصص و کارآفرین